Food Market | Lyngby Storcenter

Ensartethed og individualitet i design og udtryk

Store Torv i Lyngbycentret skulle gøres mere attraktiv og til et større aktiv – for at tiltrække kunder. Ideen med et madmekka blev født og det har vist sig at tiltrække 3.000 flere besøgende om dagen.

 

Den femte facade

Området er klart afgrænset af de omkringliggende butikker og der er taget højde for at besøgende kan se ned på området fra 1. sal. Derfor er taget designet som en femte facade og bliver en del af helhedsindtrykket.

De fem stader ligger på podie, der er med til at definere området. De ligger som rum-i-rummet, og mellem dem står borde og bænke, hvor besøgende spiser sammen. Stadernes grundform er ens, fem gentagelser, der udgør en helhed. De er både genkendelige som typologi og som hver sit brand. Hver især skaber de deres egen identitet inden for en stram arkitektonisk ramme – med stor succes.

 

Unikke kvaliteter

Materialer og belysning samler området og giver stedet sin egen karakter. De spiller sammen og fremhæver hinandens kvaliteter, lige som vi mennesker gør. Materialerne er valgt med stor omhu. De er robuste for at klare sliddet, de er stemningssættende for at imødekomme gæsterne og de er eksklusive for at sætte en høj standard.

Der er arbejdet meget bevidst med det kommercielle aspekt ved arkitekturen. Hvad giver den besøgende lyst til at komme og til at vende tilbage? Hvad får dem til at blive og hvordan fortæller man en historie som der er mange læsere til?

 

Form følger funktion

Den primære grund til at området er hævet er ganske lavpraktisk – nemlig at få plads til et ventilationsanlæg, så der ikke slipper mados ud i centret. Ventilationsanlægget er styrende for hele formgivningen og oversat til arkitektur. Ved hvert stade er de mange rør for eksempel rør og bliver dermed en del af stedets egenart.