Hovedbanegården

En ambition om at løse cykelparkeringen ved Københavns Hovedbanegård og samtidig skabe et grønt urbant rum, der er platform for de handlende og modtager den rejsende. Det blev til Cykelskoven og Stationshaven.

Et projekt helt i tråd med titlen European Green Capital, en prestigefyldte pris København fik af EU Kommissionen i 2014. Blandt andet for indsatsen for at få flere til at cykle og være et levende laboratorium for nye grønne løsninger.

 

Cykler så langt øjet rækker

Cykelskoven giver plads til 2.700 cykler. Stationshaven bliver et grønt sted centralt i byen, pladsen rundt om henvender sig til de handlende.

Stationshaven og Cykelskoven er forbundet visuelt og fysisk, med store åbninger, trapper og ramper. Om dagen kommer dagslys ned og aftenen kommer kunstlys op, og gør pladsen til et pejlemærke i mørket. Cykelparkeringen er let tilgængelig, på vej fra byen til togene. Et attraktivt byrum både for de rejsende, byens borgere og forretningslivet – et byrum med adgang fra såvel pladsen, Cykelskoven og Stationshaven. Et sted med liv og aktivitet.

Cykelparkering ved Tietgensbroen, er med til at løse cykelparkeringen. Mange borgere kommer til togene fra den side af stationen, og ved at udvide broen skabes mulighed for et nyt byrum med direkte adgang til perronerne. Banebroen bliver et urbant byrum med plads til 1.000 cykler, butikker og caféer – på et sted hvor byen i dag ikke er komprimeret. Et sted med nye muligheder, det griber et af byens mange potentialer.

Kategorier