Skriv til os
Innovationsgymnasiet | Niels Brock
Ombygning til innovativt læringsmiljø
Der skulle lægges en anden struktur ned over bygningen – den skulle være mere transparent og fremme relationer på tværs. Ønsket var store, åbne og tilgængelige lokaler som omdrejningspunkt for undervisningen. Lokaler der kunne fortælle historien om Innovationsgymnasiet.
Som en del af projektet skulle foyeren også bygges om. Den skulle være imødekommende og svare til den storhed bygningen har – ikke mindst indgangspartiet, der er flankeret af to etagers høje søjler.
Projektrum
Foyeren blev som forvandlet, fra et mørkt og snørklet rum til en åben og lys foyer, som modtager mennesker værdigt, med plads til en større gruppe også. Nu kan man se ud på gaden og kigge ind. Fra foyeren er der lavet et stort vindue til auditoriet – her kan man stå og få indtryk af hvad det hele handler om.
På hver etage er skabt et stort, multifunktionelt lokale til Open Learning med åbninger ud til trappen. Fra trappen kan man få et begrænset kig ind i de store Open Learning lokaler og videre ud på Julius Thomsens Plads med masser af himmellys. Åbningerne er store nok til, at man bliver inviteret inden for og små nok til at det hele ikke flyder sammen.
De store lokaler og opdelt af et rum-i-rummet, nøje placeret så man fra trappen kan kigge lige igennem det og ud på byen. Rummet har skriveflader på alle sider og kan være et samlingssted samtidig med at det deler rummet op i to zoner. Ét med lounge og højborde, ét med langborde og bænke. Et rum man i udpræget grad kan tilpasse sig det der er brug for.
Rummene rækker frem i tiden, men umiddelbart er prikken over i’et det specialdesignede inventar. En sofa der i sig selv er et slags rum eller ø som både samler og deler. Højbordet langs vinduet, hvor man kan sidde i egne tanker, få strøm til sine devices og kigge ud. Det sidste element er robuste langborde med indbygget strøm – på de lange bænke er der altid plads til en til.
Umulighedernes hus
Vi kontaktede hurtigt en ingeniør, for at vide høre hvor vi kunne lave åbninger, og hvor store. Det viste sig at bygningen er armeret på kryds og tværs med 70 mm. stål – alle etager er til sammen en stor bjælke – så et hus med muligheder, men især begrænsninger.
Fakta
- Innovationsgymnasiet
- Niels Brock
- Julius Thomsens Plads 10
- 1925 Frederiksberg C
- 750 m²
- Afsluttet i december 2016
Innovationsgymnasiet
Niels Brock
Julius Thomsens Plads 10
1925 Frederiksberg C
750 m²
Afsluttet i december 2016
Der skulle lægges en anden struktur ned over bygningen – den skulle være mere transparent og fremme relationer på tværs. Ønsket var store, åbne og tilgængelige lokaler som omdrejningspunkt for undervisningen. Lokaler der kunne fortælle historien om Innovationsgymnasiet.
Som en del af projektet skulle foyeren også bygges om. Den skulle være imødekommende og svare til den storhed bygningen har – ikke mindst indgangspartiet, der er flankeret af to etagers høje søjler.
Foyeren blev som forvandlet, fra et mørkt og snørklet rum til en åben og lys foyer, som modtager mennesker værdigt, med plads til en større gruppe også. Nu kan man se ud på gaden og kigge ind. Fra foyeren er der lavet et stort vindue til auditoriet – her kan man stå og få indtryk af hvad det hele handler om.
På hver etage er skabt et stort, multifunktionelt lokale til Open Learning med åbninger ud til trappen. Fra trappen kan man få et begrænset kig ind i de store Open Learning lokaler og videre ud på Julius Thomsens Plads med masser af himmellys. Åbningerne er store nok til, at man bliver inviteret inden for og små nok til at det hele ikke flyder sammen.
De store lokaler og opdelt af et rum-i-rummet, nøje placeret så man fra trappen kan kigge lige igennem det og ud på byen. Rummet har skriveflader på alle sider og kan være et samlingssted samtidig med at det deler rummet op i to zoner. Ét med lounge og højborde, ét med langborde og bænke. Et rum man i udpræget grad kan tilpasse sig det der er brug for.
“
I er vidunderlige at samarbejde med, processen har været både inspirerende, behagelig og professionel. Tak for et smukt og kreativt resultat.
Rektor Pia Ayoe Paltrop, Innovationsgymnasiet
Rummene rækker frem i tiden, men umiddelbart er prikken over i’et det specialdesignede inventar. En sofa der i sig selv er et slags rum eller ø som både samler og deler. Højbordet langs vinduet, hvor man kan sidde i egne tanker, få strøm til sine devices og kigge ud. Det sidste element er robuste langborde med indbygget strøm – på de lange bænke er der altid plads til en til.
Vi kontaktede hurtigt en ingeniør, for at vide høre hvor vi kunne lave åbninger, og hvor store. Det viste sig at bygningen er armeret på kryds og tværs med 70 mm. stål – alle etager er til sammen en stor bjælke – så et hus med muligheder, men især begrænsninger.