kontorindretning

Sænk sygefraværet med korrekt kontorindretning

Vidste du, at ca. 1/3 af fraværsdagene i Danmark kan forklares med problemer i arbejdsmiljøet?

 

Derfor har ændringer i arbejdsmiljøet i virksomheden et meget stort potentiale, da det kan nedbringe sygefraværet markant.

Virksomheder, der arbejder aktivt med arbejdsmiljøet, vil også se sygefraværet falde væsentligt.

Men hvordan kan du og din virksomhed med den rigtige kontorindretning sænke sygefraværet på arbejdspladsen?

Det tager vi et kig på herunder, hvor vi forsøger at sætte dig ind i de simple men vigtige faktorer, der er at tage højde for.

 

Især belysning, akustikregulering og ventilation er vigtige områder at arbejde med.

Det sænker ikke kun sygefraværet på arbejdspladsen, men det øger også dine medarbejderes produktivitet, da mennesker trives bedst i gode og rare miljøer.

Læs med herunder, hvor vi går i dybden med netop disse faktorer.

 

Belysning

Ifølge arbejdsmiljøweb.dk kommer 80% af vores sanseindtryk gennem øjet. Derfor kan det forkerte arbejdslys føre til, at du ender med at sidde både anspændt og i de forkerte arbejdsstillinger.


Her kan du se tre almindelige symptomer på forkerte arbejdsstillinger:
• Hovedpine
• Muskelspændinger
• Infiltrationer i nakken og skuldrene


Heldigvis er der en række råd og tiltag, du kan implementere for at undgå dårlig belysning i kontorindretningen.

Først og fremmest, er det vigtigt at forstå, at dagslys er det bedste lys.

Dagslys er normal en nødvendighed for, at du føler dig tilpas i et rum.

Husk dog på, at dagslys ikke er nok i sig selv. Du bør altid supplere med elektrisk lys, som kan tilpasses rummet og det naturlige dagslys.

Du bør tilpasse lyset efter behov og opgaver.

Ved en skærmarbejdsplads skal lysstyrken ligge mellem 200 og 300 lux. Skal du læse i papirer, så skal lysstyrken være højere. Lyset bør være diffust, hvilket betyder at det primært skal bestå af indirekte (reflekteret) lys.

Samtidig bør lyset være tilpasset den enkelte medarbejders behov, arbejdsopgaver, alder og omgivelse.

Synet bliver dårligere med alderen, derfor skal der være gode kontraster, imens blænding og reflekser skal undgås.


Herunder kan du læse de tre råd, vi har til at skabe den rette belysning i kontorindretningen:


1. Dagslys er bedst
2. Lyset må ikke blænde
3. Tilpas lyset efter den enkeltes behov og opgaver

 

Akustikregulering

Akustikregulering er vigtigt – især i et åbent kontormiljø.


Helt op mod 60 procent af dem, som arbejder i storrumskontorer, klager over støjen. Sammenligner du med det samme tal på 6 procent for enmandskontorer, så er denne forskel bemærkelsesværdig. (Læs evt. mere om denne undersøgelse i Djøfbladets artikel her.)


Samtidig gør støj på kontoret dine medarbejdere mindre effektive. Forestil dig, at du skal bruge 25 procent af din hjernekapacitet på at holde samtalen to kollegaer bag dig væk. Herudover skal du bruge 15 procent på at lukke telefonsamtaler længere væk ude. Du skal også bruge yderligere 20 procent på at holde andre støjkilder som fodtrin, kaffemaskinen eller trafiklyde væk. Til sidst kan du nemt nå op på, at der kun er 40 procent af din hjernekapacitet tilbage til opgaven.


Dårlig akustik og støj fra kollegaer har en stor negativ indvirkning ift. antal sygedage.


Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, har foretaget en undersøgelse, der viser at der er 62 procent flere sygedage på kontorer med mere end 6 personer end på kontorer med én enkelt person. Derfor kan det altså sagtens betale sig at investere i akustikregulering i din kontorindretning.

 

Fem råd til akustikreguleringen

1. Vælg kontorindretning ud fra det arbejde, der udføres


Arbejdsopgaver er forskelligartede.

Kræver opgaven fordybelse, så bør du ikke placere arbejdspladsen et sted, hvor mange kollegaer går forbi.

Arbejder der flere personer på kontoret, så kan du nemt skille pladserne med skillevægge eller reoler, som dæmper støjen.

Hvis kollegaerne taler meget i telefon, bør lokalet også have lydabsorberende materialer.


2. Lofterne er helt afgørende


Du kan stort set ikke opnå en god akustik i et storrumskontor, hvis ikke du har et effektivt akustikloft. Du bør anvende plader, som kan nå ud i kanterne på loftet, fordi akustikplader især virker effektivt i hjørnerne.


3. Vægge kan optage meget af lyden


Vælg lydskærme og skillevægge af porøse materialer, fordi de absorberer lyd. Det gør f.eks. glas ikke. Et godt absorberende loft er dog et krav for, at dine lydskærme virker. Ellers bliver lyden reflekteret ned på den modsatte side af skærmene.


4. Her er de gode regler


For at løse støjproblemer, kræver det gode fysiske rammer.

Din adfærd har dog også meget at sige. Den største støjkilde på kontoret er nemlig andres tale.


5. Kan du lyddæmpe dit kontor for meget?


Det korte svar er ja. Hvis du dæmper lydniveauet så meget, at der bliver helt stille, så vil du langt nemmere kunne høre, hvad der siges længere væk. Du bør derfor også overveje, hvor meget lyden dæmpes fra enkelte arbejdspladser med f.eks. afskærmninger og skillevægge.