VI SER MULIGHEDER .

VI SER MULIGHEDER .

ARKITEKTUR, DESIGN, INDRETNING,

PROCESSER, ANALYSE & WORKSHOP

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • Et moderne, dynamisk gymnasium
    "Vi har fået store, sammenhængende, lyse, funktionelle flader, eller rum, som vi kan bruge til alt fra undervisning og eksamen til socialt samvær og fester."

    "De nye lokaler sender nogle helt anderledes signaler om et moderne og dynamisk gymnasium. Dermed er vores fysiske rammer med til at understøtte vores brand og den selvopfattelse, vi har af at være et moderne, dynamisk gymnasium."

    Sekretariatschef Erik Andersen, Niels Brock

  • Større chance for at mødes
    "Skolen er kommet til at virke meget større, og det er godt, at der er kommet sammenhæng mellem festsalen og caféen. De nye lokaler betyder, at vi har større chance for at møde nogen fra de andre klasser og samarbejde. Fedt, vi sidder her og laver opgaver både i timerne og efter skole."

    Elevudtalelse

  • Interaktion i mellem rummene
    Niels Brock havde nogle gamle slidte lokaler, som kun var periodisk aktive, men med ombygningen er de blevet bundet sammen både visuelt og fysisk, så der er kommet en naturlig interaktion rummene imellem.

  • Open Learning Center
    Det, der før var en indelukket gymnastiksal, som man kom til ad en mørk smal trappe, er blevet til et Open Learning Center. Her bliver kantinen og studentercaféen forbundet med et stor bred trappe, der også fungerer som et møbel i rummet.


  • Et lysshow til skolens fester
    I salen blev der indbygge LED-lys i de akustikregulerende vægge, det var med til at trække det højtsiddende lys ned. Men lyset, der kan lyse i alle farver, kan også tilsluttes lydanlægget - og fungere som et lysshow til skolens fester.

    I designprocessen blev det tydeligt, at scenen var vigtig for lærere og elever, men vi gjorde den lavere, og kaldte det en demokratisk højde. Den blev høj nok til, at man kom højere op, men stadig i øjenhøjde med forsamlingen, og ikke højere end man kan sidde på den og let komme op på den. Derved er den også aktiv i dagligdagen.

  • Udfordrede os på vores vaneforestillinger
    "I moderniseringsprocessen er der mange interessenter; elever, lærere, skolebetjente, ledere. Her har arkitekterne fra Spacelab været rigtigt gode til at binde enderne sammen, sådan at alle er blevet hørt."

    "Spacelab har givet et kvalificeret, fagligt modspil i mange situationer. De har ikke bare gjort, som vi har sagt. De har udfordret os på vores vaneforestillinger – og det er der kommet nogle rigtigt gode resultater ud af. Samarbejdet har været i top, kommunikationen har været gnidningsfri – det har været en fornøjelse."

    Sekretariatschef Erik Andersen, Niels Brock

  • Optimal udnyttelse af pladsen
    Den nye bar blev til indbygget specialinventar, som kan foldes ud og åbnes, når der er er brug for det. Både bar, køl og skabe er bygget ind i den samme volumen som de nye toiletter. Det giver en optimal udnyttelse af pladsen.

  • Hokus Pokus bar
    Graffitien på baren er både med til at kamuflere delingerne, og samtidig giver den identitet til det unge miljø på gymnasiet. Baren er nem for de unge selv at folde ud og væk igen.


  • Et rum i rummet
    Osten – som vi endte med at kalde det store volumen midt på trappen – giver adgang til kælderen og via den til en fremtidig elevator.

    Et godt eksempel på en problemstilling der først betragtes som et benspænd for projektet, men i sin form ender med at tilføje kvalitet og karakter. Og som en ekstra bonus er der kommet et rum i rummet, hvor man i smug kan følge med i, hvad der sker.

NIELS BROCK HANDELSGYMNASIUM - OPEN LEARNING CENTER

FAKTA:
800 m²
Disponering, projektering og byggeledelse
Totalrådgivning

LIGNENDE PROJEKTER:
Hamid Bin Kalifa Civilisation Center
Nyt Domicil Koda